פורטל:פמיניזם

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

רענון הפורטל כיצד אוכל לעזור?    

פורטל פמיניזם
ג'ודית באטלר
אנג'לה דייוויס
פביאנה רודריגז
קתלין האנה
קייט מילט
אניטה סרקיזיאן
אנדריאה דבורקין
בל הוקס
אסתר עילם
עמליה זיו
חיה שלום
חנה ספרן
קמלה פאנט
ק. אג'יתה
אמלין פנקהרסט
ואנגרי מאטאיי
אולמפ דה גוז'
ברברה גיטינגס
גאדיס אריביה
צ'נדרה טלפדה מוהנטי
נואי איטו
אקיקו יוסאנו
נוואל א-סעדאווי
באפי סיינט-מארי
מרי אן שד
רוזה לוקסמבורג
אורטל בן דיין
אורית קמיר
יפעת ביטון
טל דקל
סמדר לביא
גרייס לי בוגס
אליס ווקר
דורותי אליסון
סטייסיאן צ'ין
וירג'יניה וולף
בלה אבצוג

פמיניזם היא אסופה של אידאולוגיות, תנועות פוליטיות, תנועות חברתיות ותאוריות אשר מטרתן שחרור נשים מדיכוי וקידום שוויון מגדרי, מבחינה משפטית, פוליטית, חברתית, כלכלית ואישית. בכלל גישות אלה כלולים המאבק לשוויון על פי חוק, המאבק לשוויון הזדמנויות בחינוך ותעסוקה והמאבק נגד אלימות כלפי נשים. נהוג לייחס את ראשיתו של הפמיניזם במאה ה-19 באירופה, כאשר קמה תנועת הסופרג'יזם, שהתמקדה בהשגת זכויות בסיס פורמליות, כגון זכות ההצבעה.

מאז גל ראשון זה קמו עוד "גלים" – הגל השני שהושפע על ידי המהפכה המינית והתנועה לזכויות האזרח בארצות הברית, הגל השלישי שכולל הסתכלות מזווית של זהויות (תאוריה קווירית, פמיניזם שחור), וגל רביעי שבהתהוות מתחילת המאה ה-21 – המאופיין בשימוש בטכנולוגיה ובמדיה החברתית, ובראייה גלובלית. פעילות למען זכויות נשים או העצמת נשים שקודמת למאה ה-19 נקראת לעיתים "פרוטו-פמיניזם".

פמיניזם אינה גישה או אידאולוגיה אחת רציפה. יש אינספור וריאציות ותנועות פמיניסטיות – כאלה שמשולבות באידאולוגיה אחרת (פמיניזם מרקסיסטי, אנרכה-פמיניזם), אחרות שנובעות מתוך אמונות יסוד שונות (פמיניזם ליברלי, פמיניזם רדיקלי), ולפעמים מתוך קבוצת ייחוס מסוימת (פמיניזם דתי ביהדות). הפמיניזם מתבטא בתחומי פעילות שונים – אקטיביזם, מחקר אקדמי, אמנות וספרות, חינוך, גאוגרפיה – למעשה, ניתן לגשת לכל תחום בראייה פמיניסטית ובביטוי פמיניסטי. עם זאת, יש נושאים ספציפיים שהם תחומי עניין של הפמיניזם, בכללם אלימות מינית, אפליה על רקע מגדרי, זכויות שהן ספציפיות לנשים (כמו הזכות להפלה או לחופשות לידה), וזנות או סחר בנשים וילדות.


מרי אנינג
מרי אנינג
נולדו
נפטרו
אתמולנשים בהיסטוריה - חודש מאימחר
סמירה חורי
סמירה חורי

סמירה חורי היא פעילה פמיניסטית, חברתית ופוליטית, החברה הערבייה הראשונה בוועד המרכזי של המפלגה הקומוניסטית הישראלית (מק"י), ממייסדות ארגוני הנשים תנד"י (תנועת נשים דמוקרטיות בישראל), גשר לשלום, בת שלום ונשים נגד אלימות. מנהיגה מוכרת בפדרציה העולמית של נשים דמוקרטיות. ממקימות ארגון הנשים אלנהדה אלנסאאיה (בערבית: النهضة النسائية) בנצרת. האישה הערבייה הראשונה בישראל שכיהנה כחברת מועצת עיר, בעיר נצרת.

זרמים ופילוסופיה

פמיניזם רדיקלי - פמיניזם ליברלי - פמיניזם שחור - פמיניזם מזרחי - פמיניזם סוציאליסטי - פמיניזם פוסטמודרני - פמיניזם מרקסיסטי - פמיניזם תרבותי - פמיניזם פוסט-קולוניאלי - אנרכה-פמיניזם - אקופמיניזם - פמיניזם לסבי - פמיניזם דתי (יהדות) - פמיניזם אסלאמי - פמיניזם הצטלבותי - סייבר-פמיניזם - טרנס-פמיניזם - קוויר-פמיניזם - פמיניזם סקס-פוזיטיב - פמיניזם בדלני - פמיניזם צ'יקנה - פמיניזם נוצרי - פרוטו-פמיניזם - סופרג'יזם - פמיניזם אפריקאי

פמיניזם
ארגונים ומוסדות
בעולם
איום הלוונדר - גרילה גירלז - פמן - ליגת נשים בינלאומית לשלום וחירות - מוחרס ליברס - צבא נשות השלום - תא 16 - גולאבי גאנג - W.I.T.C.H
בישראל
א-סיוואר - אחותי - למען נשים בישראל - איתך - משפטניות למען צדק חברתי - אל"ף (ארגון לסבי פמיניסטי) - אשה לאשה - מרכז פמיניסטי חיפה - בת שלום - עמותת כ"ן - כייאן - מרכז צדק לנשים - נשים לגופן - קואליציית נשים לשלום - קולך - קל"ף - רוח נשית - שדולת הנשים בישראל - תנד"י
פמיניזם


רני לאקשמיבאי, מלכת הנסיכות ההודית ג'האנסי, ודמות מובילה בהתקוממות ההודית ב-1857, שהפכה לסמל להתנגדות לקולוניאליזם הבריטי בהודו
תמונה על חולצה של בילי ג'ין קינג ותוצאות המשחק נגד בובי ריגס
תמונה על חולצה של בילי ג'ין קינג ותוצאות המשחק נגד בובי ריגס

בשנת 1973 בילי ג'ין קינג (בתמונה) הביסה את בובי ריגס במשחק טניס, שכונה "מלחמת המינים". זאת לאחר שריגס טען, שאין אישה, שיכולה ללנצח גבר בטניס. המשחק הפך לנקודת ציון היסטורית, והפך את קינג לסמל במאבק לזכויות נשים.

קצב התפרקות לעומת זמן סולארי
קצב התפרקות לעומת זמן סולארי

המדענית הפולנייה-צרפתייה מארי קירי זכתה בפרס נובל פעמיים בשל תגליותיה - ב-1903 בתחום הפיזיקה, בשל מחקרה על תופעת הקרינה, וב-1911 בכימיה, בשל גילוי היסודות רדיום ופולוניום. היא טבעה את המונח רדיואקטיביות, ועבודתה בתחום קרני רנטגן שינתה את תחום הרפואה.

אני שונאת לשמוע אתכם מדברים על כלל הנשים כאילו הן גבירות נעלות במקום יצורים רציונליים. אף אחת מאיתנו לא רוצה לשהות במים שקטים כל חיינו.


פעילה פמיניסטית לסבית שחורה בוועידה הלאמית הדמוקרטית ב-1980
פעילה פמיניסטית לסבית שחורה בוועידה הלאמית הדמוקרטית ב-1980

הגל השני של הפמיניזם מתייחס לתקופה של פעילות פמיניסיטית שנמשכה לאורך שנות ה-60 עד לסוף שנות ה-80 ברחבי העולם. בעוד הגל הראשון (תקופת הסופרג'יסטיות) התאפיין במאבק לזכויות אזרחיות רשמיות כמו זכות הבחירה, הגל השני פעל למען זכויות במישורים האישיים, החברתיים והפוליטיים. בין שני הגלים חלה נסיגה בתנועה הפמיניסטית וכן בזכויות נשים - מלחמת העולם השנייה הסיטה תשומת לב מנושאים חברתיים, ושנות החמישים התאפיינו בראקציוניזם וקיבוע מחודש של תפקידי מגדר. כשיצא ספרה של בטי פרידן, המסתורין הנשי, כל זה היה עתיד להשתנות. פרידן הראתה שחייהן האינדיבידואליים של נשים הם נושא פוליטי, הקשור לנורמות חברתיות, כלכלה ופוליטיקה, ושכל הנשים מושפעות מהדיכוי החברתי. הל השני של הפמיניזם התאפיין בהמשך המאבקים הליברליים של הגל הראשון בספירה הציבורית - הדרישה לשוויון בשכר, שוויון הזדמנויות בהעסקה, וסוגים אחרים של חקיקה. לצד מאבק זה נולדו מאבקים חדשים, של הפמיניזמים הרדיקליים - ביניהם הפמיניזם הלבן בעיקר שעסק בספירה הפרטית, ועסק בזכויות רבייה (הפלות ואמצעי מניעה), נישואים ומשפחה, ואלימות נגד נשים, ובפרט אלימות מינית. לצד הפמיניזם הזה נולדו עוד צורות של פמיניזם - הפמיניזם השחור, שפעל מתוך הבנה שנשים שחורות מדוכאות באופן ייחודי מהצטלבות הסקסיזם והגזענות שהן חוות, פמיניזם לסבי, ופמיניזם סקס-פוזיטיב, שראה בשחרור מיני עקרון בסיס לשחרור נשים, בניגוד לפמיניזמים אחרים של התקופה, שבמרכז הווייתם הייתה התנגדות לזנות ופורנוגרפיה. הפמיניזמים הרדיקליים של גל זה גרסו שהדיכוי של נשים אינן בעיות אישיות, אלא תוצאה של מבנה חברתי דכאני-פטריארכלי, ולכן נדרשת פעולה קולקטיבית-פוליטית כדי להיאבק בה, כאשר המטרה היא לשנות את המערכת, לא לשנות חוקים ספציפיים בתוכה תוך כדי שימורה.

ספרים, מוזיקה, סרטים, מחזות, אמנות, ועוד.

Freedom Fields (בתרגום: מגרשי החופש) הוא סרט תיעודי משנת 2018 בבמויה של נזיהה ארבי. הסרט עוסק בכדורגל, פמיניזם, ובמהפכה שהפילה את משטרו של מועמר קדאפי בלוב ב-2011.

רוצים לעזור? הנה כמה משימות שבהן אתם יכולים לתרום:

רשימת ערכי נשים וערכים על פמיניזם במיזם נשים באדום

ובנוסף - מצאו ערכים לשיפור בנושא פמיניזם: לשכתובלעריכהלהשלמהקצרמריםחדשיםדורשי מקורלפישוט

בלי תמונה (יש לגלול את המסך כלפי מטה)