פורטל:מדעי החברה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

מדעי החברה הם קבוצת מדעים העוסקים בחקר תחומי החברה האנושית. מדעי החברה עוסקים ביחס בין ההתנהגות האנושית, לגורמים שונים הקשורים באדם. המדעים העיקריים שמקובל לשייכם למדעי החברה הם : סוציולוגיה, אנתרופולוגיה, מדע המדינה, פסיכולוגיה, כלכלה, ותקשורת.
האומות המאוחדות הנו הארגון הדיפלומטי הבינלאומי החשוב בתבל. בתמונה: מטה הארגון בעיר ניו יורק.
האומות המאוחדות הנו הארגון הדיפלומטי הבינלאומי החשוב בתבל. בתמונה: מטה הארגון בעיר ניו יורק.

דיפלומטיה היא אמנות ניהול משא ומתן בין נציגיהן המוסמכים של קבוצות או אומות שונות. המונח מתייחס על פי רוב לדיפלומטיה בינלאומית, ניהול היחסים הבינלאומיים על ידי דיפלומטים מקצועיים, בעיקר בענייני מסחר וביטחון לאומי. במובן זה הדיפלומטיה, בדומה לצבא, היא בבחינת אמצעי ביצוע, ולא מטרה, שדרכו מיישמת המדינה את מדיניות החוץ שלה. הדיפלומט אינו אלא שליח מטעמו של הדרג המדיני; הוא אינו רשאי להכתיב מדיניות, ואת המשא ומתן הוא מנהל בהתאם לתכתיבי שולחיו, המדינאים.

במובן בלתי-רשמי וחברתי, דיפלומטיה (או גינונים דיפלומטיים) הנה השימוש המושכל בטאקט לצורך השגת הישגים אסטרטגיים, כאשר אחד הכלים הבולטים לכך הוא ניסוח הצהרות באופן מדוד, שקול ובלתי פוגע.

פסיכולוגיה:

מדידת תפקוד מוחי - fMRI) functional MRI). חוקרים גילו שלאחר שמשתמשים באזור מסוים במוח, יורדת זמנית עוצמת אות ה-MRI באזור זה. חוקרי המוח מנצלים תופעה זו כדי ללמוד אילו אזורים במוח פעילים כשמבצעים מטלות שונות. לדוגמה, מצלמים את המוח בזמן מנוחה ולאחר מכן מצלמים את אותו אזור, בזמן שמראים לנבדק תמונה או משמיעים לו קול מסוים. כשמחסרים את שתי תמונות ה-MRI רואים בניתוח התמונה את האזור במוח שהיה בשימוש.

חוק ומשפט:

רס"ן חווה ענבר, שופטת בית דין צבאי האישה הראשונה בעולם, 1969

יחידת בתי הדין הצבאיים היא הרשות השופטת של צה"ל. היחידה עוסקת הן בעניינים משמעתיים והן בדין פלילי. אין להתבלבל ביניהם לבין בתי-המשפט הצבאיים, ששופטים נאשמים בעבירות שבוצעו בשטחי יהודה ושומרון.

פסיכולוגיה:

הקיסר יושיהיטו בגלימת הכתרתו
הקיסר יושיהיטו בגלימת הכתרתו

תרבותה של יפן ידועה באיפוקה ובטקסיות שלה. אחד הסמלים לטקסיות זו, הוא קיסר יפן, אך לא כולם היו טקסיים ומאופקים; יושיהיטו קיסר יפן ה-123 לקה בילדותו בדלקת קרום המוח, שהביאה ככל הנראה לפגיעה מוטורית ונפשית. בעקבות זאת, הוגבלו הופעותיו הפומביות למינימום ההכרחי. עם זאת, הוא הופיע בפתיחת הפרלמנט היפני בשנת 1913 ובמהלך הישיבה הוא גלגל את הדף עליו נכתב נאומו למעין טלסקופ ובהה דרכו בקהל ההמום. בשנת 1919, כשבע שנים לאחר שהחל את כהונתו, ויתר על התפקיד לטובת בכורו בן ה-18, הירוהיטו – אם כי באופן רשמי, ירש אותו רק שבע שנים מאוחר יותר, במותו.

חוק ומשפט:

מרכז הקניות שהיה פטור ממס בשל חוסר שלטון מוניציפלי
מרכז הקניות שהיה פטור ממס בשל חוסר שלטון מוניציפלי

במהלך המאה ה-19, כשהקרקע סביב שיקגו חולקה לטריטוריות שלטון מקומי, בין העיירות והכפרים בסביבה, אזור מיוער קטן, קרוב לחוף ימת מישיגן, נשמט מהחלוקה, ונותר בלא שום אחריות מוניציפלית. תחילה, זה לא הפריע לאיש. אולם כאשר המכוניות הפרטיות הפכו לנפוצות, הדברים השתנו. באזור זה, שנקרא בפי העם No Man's Land (ארצו של אף אחד / שטח הפקר), קם אחד ממרכזי הקניות הראשונים בארצות הברית, שבו טבעת של חנויות הקיפה מגרש חנייה גדול. העסקים שם פרחו, לא רק בשל הקדמה, אלא גם בשל העובדה, שאיש לא גבה שם ארנונה מהסוחרים. בשנת 1942, האזור סופח לפרוור וילמט, אחרי שנים של מאבקים משפטיים, ואחרי שהפוליטיקאים של היישובים הסמוכים מנעו ממכבי האש שלהם, להגיע למקום כדי לכבות שרפה.

סוציולוגיה היא תחום המחקר העוסק בחברה ובהתנהגות החברתית של האדם.

אנתרופולוגיה חוקרת את התנהגותו של המין האנושי בכללותו, ובעיקר מתמקדת בחקר התרבות על היבטיה השונים.

מדע המדינה הינו תחום החוקר את הפוליטיקה ועוסק במבנה של חברות גדולות, על בסיס ההגדרה המודרנית של מדינה.

פסיכולוגיה היא תחום במדעי החברה העוסק בחקר הנפש וההתנהגות.

כלכלה הינה תחום הקיום האנושי העוסק במשאבים הנתונים בידי האדם, שימושם, תנועתם וחלוקתם.

רוצים לעזור? הנה כמה משימות שבהן אתם יכולים לתרום:
  • כאן אפשר למצוא ערימה של קצרמרים בתחום מדעי החברה שרק מחכים שירחיבו אותם.
  • מה שווים דף בקשת ערך ודף בקשת תמונות ואיורים אם לא מתייחסים אליהם?
  • ישנם ערכים שאי אפשר שיישארו במצבם הנוכחי וצריך לעבור עליהם ולתקן אותם בהקדם, ראו מסגרת "ערכים דורשי שיפור".