יחסי כלה וחמות

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
ערך זה משתתף בתחרות הכתיבה "מקצרמר למובחר" של ויקיפדיה העברית והוא בשלבי כתיבה. אתם מתבקשים לא לערוך ערך זה עד שתוסר הודעה זו. אם יש לכם הצעות לשיפור או הערות אתם בהחלט מוזמנים לכתוב על כך בדף השיחה. לרשימת הערכים המשתתפים בתחרות גשו לכאן. תודה על שיתוף הפעולה ובהצלחה!


יחסי כלה וחמות הם מקור להומור במערב כבר שנים רבות. נוהגים לצחוק על החמות הסטריאוטיפית כעל שתלטנית ומרושעת, אך מאחורי הבדיחות מסתתרים יחסי משפחה מורכבים מאוד, כואבים ואנשים אומללים.

התורה ציוותה ”עַל כֵּן יַעֲזָב אִישׁ אֶת אָבִיו וְאֶת אִמּוֹ וְדָבַק בְּאִשְׁתּוֹ וְהָיוּ לְבָשָׂר אֶחָד” (ספר בראשית ב' - כ"ד)

לפי פסוק זה יעזוב איש את בית הוריו ויגור עם אשתו בבית אחד. הפסוק מחייב את ההורים להבין שלילדיהם יש חיים עצמאיים, ומחייב בראש ובראשונה את הבעל והאישה זה כלפי זה, והמחויבות המשנית היא לכיבוד שני זוגות ההורים, ואם יש התנגשות בין נאמנויות, הנאמנות בין בני הזוג היא שקודמת.

יחסי כלה וחמות: קונפליקטים ופתרונות[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך מורחב – נישואים
נעמי וכלתה רות מלקטות שיבולים
פוסטר מתוך הסרט "החמות"משנת 1923

מחקרים מראים כי יחסים בין הכלה לחמות משפיעים באופן משמעותי על איכות חיי הזוגות, וכי יחסים רעים עם החמות עלולים לאיים על שלמות הזוגיות.

כאשר זוג מתחתן הוא מאמין שהקשר הוא רק ביניהם, אלא שבמציאות מתווספים אל הזוג גם הורי החתן והורי הכלה והם משפיעים גם כן על איכות חיי הנישואין ועל הנוחות האישית. חוסר הנוחות נוצר מרצונן של שתי הנשים, גם החמות וגם הכלה, לתפוס את מקום "האישה" במשפחה, והן נאבקות על אהבתו ותשומת לבו של הגבר - החתן ששתיהן אוהבות.

סיבות אפשריות לקונפליקטים:

  • הורי החתן סבורים שבנם "המוצלח" ראוי לאישה "טובה" יותר.
  • החמות אינה מקבלת את ההפרדה הפיזית שבנה אינו קרוב אליה והיא נשארת תלויה רגשית בבנה.
  • הבן לא מסוגל להתעמת עם אימו ואשתו לעיתים משמשת לו לפה. האישה מאבדת את תחושת הביטחון ונותרת מאוכזבת ומתוסכלת.
  • החמות מרגישה מקופחת ביחס של כלתה אליה לעומת היחס שהכלה נותנת להוריה. יש לחמות ציפיות לקבל יחס כאילו זו הבת שלה.
  • הכלה מרגישה קיפוח ביחסה של החמות אל כלותיה האחרות או לילדיה האחרים, מבחינת עזרה כספית או במטלות עם הנכדים.
  • התערבות יתר של החמות בדרך בה גדלים הנכדים או בניקיון הבית.
  • הכלה סבורה שחמותה אינה עוזרת לה מספיק בגידול הנכדים
  • החמות סבורה שהכלה מבזבזת כספים כשבנה עובד קשה לפרנסת משפחתו.

פתרונות:

  •  כדי להסתגל לחיים הזוגיים על בני הזוג להיפרד פסיכולוגית ממשפחת המקור. יש צורך בפתרון קונפליקט הנאמנות, שמתבטא בצורך להגן על ההורים שמסמלים את המוכר והידוע, או להגן על בת הזוג  שמסמלת את השינוי והחידוש.
  • הבן יערוך שינוי במערכת היחסים עם משפחת המוצא שלו. הוא יבהיר לאימו, האישה הראשונה בחייו, כי עלייה לפנות את מקומה לאישה החדשה. כאשר הבן מצליח להפריד בין משפחתו לאימו ושומר על גבולות האינטימיות בין משפחת המוצא למשפחתו החדשה, קונפליקט הנאמנות קטן ומידת שביעות הרצון מהזוגיות גדלה.[1]
  • אם נוצר משבר עם הכלה, חשוב שהחמות לא תתלונן עליה בפני הבן שלה. תלונות יגרמו לו תחושה של קריעה בין שתי הנשים המשמעותיות בחייו.[2]
  • על החמות להבין כי כלתה הינה אישיות בפני עצמה, בעלת תפיסות, רצונות והשקפות שונות על הבית אותו היא רוצה לבנות עם בנה, והיא צפויה לראות שוני בהתנהלותה לעומת עצמה.

יחסי כלה וחמות ביהדות[עריכת קוד מקור | עריכה]

מגילת רות[עריכת קוד מקור | עריכה]

ב"מגילת רות" מוצגת מערכת יחסים יפה בין נעמי החמות לבין כלתה רות.

אלימלך, בעלה של נעמי, ומשפחתו נמלטו מהרעב שהיה בבית-לחם, שבשבט יהודה ועברו למואב. בשדה מואב, אלימלך מת ושני בניו מחלון וכליון התחתנו עם נשים מואביות, ערפה ורות.

כעבור שנים נפטרו גם שני הבנים ושלוש האלמנות נשארו לבד ובחוסר כל. נעמי שמעה כי הרעב פסק ביהודה והיא ביקשה לחזור לבית לחם. ערפה ורות מתחילות ללכת בעקבותיה, אך נעמי הפצירה בהן לשוב למשפחות שלהן. ערפה משתכנעת ועוזבת את נעמי, אך כלתה רות לא נטשה את נעמי, באומרה את המשפט: ”אַל-תִּפְגְּעִי-בִי, לְעָזְבֵךְ לָשׁוּב מֵאַחֲרָיִךְ: כִּי אֶל-אֲשֶׁר תֵּלְכִי אֵלֵךְ, וּבַאֲשֶׁר תָּלִינִי אָלִין--עַמֵּךְ עַמִּי, וֵאלֹהַיִךְ אֱלֹהָי.” (מגילת רות א' -16).

רות נהגה בנעמי לא ככלה, אלא כבת. היא ויתרה על ההזדמנות לחזור לחייה הקודמים – חיים של נוחות חומרית, ובמקום זאת, היא ראתה את עצמה כחלק מהעם היהודי. בשובן לבית-לחם רות דאגה לחמותה למזון, הקשיבה לחמותה המבוגרת וכיבדה אותה.”וַתִּשָּׂא וַתָּבוֹא הָעִיר וַתֵּרֶא חֲמוֹתָהּ אֵת אֲשֶׁר לִקֵּטָה וַתּוֹצֵא וַתִּתֶּן לָהּ אֵת אֲשֶׁר הוֹתִרָה מִשָּׂבְעָהּ.” (מגילת רות פרק ב' - 18).

שכרה של רות על התנהגות מופתית הוא שממנה יצאה מלכות דוד.

הגמרא[עריכת קוד מקור | עריכה]

במסכת עירובין (פ' ע"א) מסופר מקרה על חמות וכלה ממנו מובן כי החמות אוהבת את כלתה. במסכת שבת (כ"ו א') מובא מקרה בו החמות שונאת את כלתה. על מקרים אלה ישנו ויכוח מה יחסה של החמות אל הכלה. מובאות הוכחות על חמות ששולחת מתנות לכלתה אל מעבר לים ובכך מבטאת אהבתה. במסכת "סוטה" מוצגת ציטטה מספר הנביא מיכה כי לפני בוא המשיח ”בַּת קָמָה בְאִמָּהּ כַּלָּה בַּחֲמֹתָהּ” (מיכה פרק ז' ו), משמע , מריבה בין הכלה לחמותה הוא דבר שאינו טבעי כשם שאין זה טבעי שתהיה מריבה בין הבת לאמה, ומן הראוי הוא שיתנהגו באהבה זו לזו.[3]

הגאון מווילנה (הגר"א)[עריכת קוד מקור | עריכה]

גם הגאון מווילנה הותיר צוואה בה ביקש מאשתו לכבד את אימו, ומאימו ביקש לשמור על שלום עם רעייתו. לפי ההלכה היהודית, חובה על החמות לשבח את כלתה בפני בנה, כדי לחבבה עליו, ואסור לה להתלונן בפני הבן על הכלה, שכן היא יכולה לפגוע בכך בשלום הבית שלהם.[4]

יחסי כלה וחמות לפי קונפוציוס[עריכת קוד מקור | עריכה]

התפיסה המסורתית בסין היא שהמדינה והחברה חולקות את אותו מבנה: יציבות חברתית ומדינית תושג על ידי הרמוניה משפחתית. המשפחה נמצאת "במעמד על" וכמעט קדוש.
לפי האתיקה הקונפוציאנית, מהמאה ה-6 לפנה"ס, עוד מהתקופה האימפריאלית בסין, ישנן הנחיות איך אישה צריכה לנהוג עם הורי בעלה ואיך הם יתנהגו אליה; הבנות חייבות לתת כבוד לבני הגיל השלישי, ובהיותה נשואה לכבד את הורי בעלה. מאידך, החמות חייבת לאהוב את הכלה.[5]
בספר הטקסים הקונפוציאני, כתוב ב"דפוס המשפחה":
  • אשת הבן צריכה לשרת את הורי בעלה כמו שמשרתת את הוריה.
  • בהגיעה למקום בו נמצאים הורי הבעל, עליה לדבר איתם בקול רך ועדין.
  • לשאול אותם האם הבגדים שלהם מתאימים והאם חם להם או קר להם, האם חולים או כואב להם משהו.
  • צריך ללטף ולגרד את המקום הכואב.
  • כאשר הורי הבעל מתרחצים לשפוך את מי הרחצה ולהגיש מגבת.
  • לטאטא, לבשל, לרוקן את סירי הלילה ולהציע את המיטות בלילה. מאחר והאישה הפכה להיות חלק ממשפחת בעלה, היא צריכה לתת שירות נאמן, בפרט לחמותה וללדת לבעלה בן. רק אם תמלא חובות אלו היא תזכה ליוקרה בעיני משפחת בעלה.
אם אימו של החתן והכלה לא הסתדרו ביניהן, אמו יכולה לתבוע מבנה לגרש את אשתו, כי הוא תמיד יכול להשיג אישה אחרת, אבל אימא יש רק אחת. [6]

תפקיד החמות לשמור על הניידות המרחבית של הכלה ולשמור על צניעותה כלפי בעלה.

בדרך כלל החמות הייתה רודנית והכניעה את כלתה וזאת כדי לשמור על יציבות המשפחה ובטחונה האישי של החמות בזמן הזדקנותה.

במחצית המאה ה-20 המפלגה הקומוניסטית עלתה לשלטון. מעמדה של הכלה השתנה עפ"י חוק אבל המנהג לרדות באשת הבעל המשיך להתקיים.

שנים מאוחר יותר, המפלגה שנתנה חשיבות רבה לתפקידן של הנשים במהפכה האידיאולוגית והשלטונית, חוללה שינוי ביחסי חמות-כלה.

מאז שהחלה הרפורמה הכלכלית ב- 1978 החלה הגירה של הזוגות הצעירים מאזורים כפריים לאזורים עירוניים, במטרה למצוא עבודה, הם השאירו בכפרים את הוריהם וילדיהם. יותר ויותר זוגות צעירים שכרו או קנו דירות בערים, סמוך למקום עבודתם והאחריות לטיפול בילדיהם נפלה על האם/הסבתא מצד הבעל. כך האישה התחילה להעריך יותר את עזרתה של חמותה, והשקעתה בחינוך ילדיה. האישה העובדת הראתה יותר נכונות לתרום כלכלית להורי בעלה, ומנגד, החמות העריכה את מאמציה של האישה להשקעה בפרנסת המשפחה המורחבת.[7]

נוצר מצב בו המשפחות הגדולות בילו פחות ביחד וקטן הסיכוי לסכסוכים. אם נותרה עדיין חמות רודנית, היא ספגה ביקורת ונענשה. אפילו היו מקרים של הוצאה להורג.

חמות רודנית קיבלה שם גנאי POPO (החותנת הרעה).


אם בעבר ייחסו ערך גבוה לאדיקות משפחתית - החובה לציית להורים ולטפל בהם בגיל מבוגר - כיום הרעיון נמצא בדעיכה. האוכלוסיות הכפריות מתכווצות, יצרו משפחות של יחידים והותירו את הצעירים לא מסוגלים - ולפעמים גם לא רוצים - לטפל בזקנים. כבר לא מצפים שבנים צייתנים יקימו בסופו של דבר בית משלהם ויביאו את הוריהם הקשישים לחיות תחת השגחת נשותיהם.

כיום, בני משפחה מבוגרים צריכים להסתדר בעצמם. כל עוד הם מסוגלים לעבוד, הקשישים מפרנסים את עצמם ומנסים למזער את העומס שהם מציבים על ילדיהם על ידי טיפול בשדות שלהם או ביצוע עבודות מזדמנות. רק לאחר שהם אינם מסוגלים יותר לעבוד, הם סומכים על ילדיהם, אך גם אז, חלקם בוחרים במקורות תמיכה חלופיים, לרבות בנותיהם או מתקני דיור מוגן.[8]



ערכי המשפחה לפי קונפוציוס אומצו גם בקוריאה החל מהמאה ה-14. עד אמצע המאה ה-20, אישה שנישאה בקוריאה, עברה להתגורר עם משפחתו של בעלה ושם שירתה את הוריו.

במיאנמר מכונה הכלה "האישה המזיעה" כי עליה להזיע רבות כדי לרצות את חמותה.

בטאיוואן נערך טקס הנישואין בו החמות עונדת לכלה את טבעת הנישואין. צעד זה מסמל שאם החמות מצליחה לענוד - היא תשלוט בכלה. אם נכשלה, לכלה תהיה עצמאות מסוימת בביתה החדש.

יחסי כלה וחמות בפולקלור[עריכת קוד מקור | עריכה]

קיים פולקלור עשיר על היחסים חמות-כלה-הבן/חתן, בבדיחות, מיתוסים ואמרות סטראוטיפיות. מגחכים על החמות המרשעת שסבורה שהכלה אינה ראויה לבן שלה; נכתבו פתגמים והופקו סרטי קולנוע דרמות וקומדיות:

  • ”אין לך נישואין שלא מעורבת בהם חותנת, ואין לך חותנת שלא כרוכה מאחוריה בדיחה” (מארק טווין)
  • ”לפני החתונה – חיבוקים ונשיקות, ברבות הימים מכות וחניקות.” (אוצר הפתגמים של יהודי מרוקו - חנניה דהן)[9]
  • ”אם החתול והעכבר בינם ישלימו, גם חמות וכלה תסלחנה זו לזו.” (אוצר הפתגמים של יהודי מרוקו - חנניה דהן)[9]
  • ”כל כלה היא תיקון לחמותה, וכל חמות היא תיקון לכלתה” (חז"ל). כל חמות אשר בהיותה אימא וגידלה את ילדיה בנוקשות, לומדת באמצעות כלתה להיות רכה. והכלה שהייתה לפני נישואיה קשוחה, לומדת בהתנהלות עם חמותה להיות רכה ומבינה.[2]
  • הסרט של עינת ארליך: "כלה-חמות סרט מלחמה" על היחסים בין כלה וחמות ועל החתן הנקרע בין שתיהן.[10]

ראה גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ יחסי כלה חמה - מדוע זה קשה כל כך?, באתר כיפה, ‏2021-01-20
  2. ^ 1 2 שרי שיין, יחסי חמות-כלה: עצות זהב, באתר www.sheba.co.il
  3. ^ הרב דב קדרון, פורטל הדף היומי "האם החמות אוהבת או שונאת את כלתה"
  4. ^ ד"ר שרה ברסלרמן, יחסי חמות - כלה, באתר מאמרים article
  5. ^ Shuhui Chen, The Ideal Confucian Mode for "Mother-in-law Being loving and Daughter-in-law Being Filial Pious" in Traditional China, Atlantis Press, 2017-05, עמ' 302–305 doi: 10.2991/ichssr-17.2017.62
  6. ^ Examples of Filial Piety, www2-kenyon-edu.translate.goog
  7. ^ Daisy Yan Du, Living under the Same Roof: A Genealogy of the Family Romance between Mother-in-law and Daughter-in-law in Modern Chinese Hi/story, https://daisyyanduprojects.hkust.edu.hk/files/2022-03/Living-under-the-Same-Roof.pdf, אפריל 2013, עמ' 170-191
  8. ^ Sixth Tone, Monster-in-Law No More: Wives and Mothers Find Common Ground, #SixthTone, ‏Wed Mar 28 23:38:39 PDT 2018 (באנגלית)
  9. ^ 1 2 אוצר הפתגמים של יהודי מרוקו-חנניה דהן-כלה וחמותה, באתר מורשת יהדות מרוקו, ‏2017-01-01
  10. ^ עינת ארליך לא מספיק אינטימית בסרט "כלה-חמות סרט מלחמה" - וואלה תרבות, באתר וואלה, ‏2011-08-30
  11. ^ "שבי רגע שוויגער", באתר מרכז הבמה, ‏2017-10-30
  12. ^ Mothers-in-Law, 1923-09-09, נבדק ב-2024-05-13