גילוח ראש

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
נזיר בודהיסטי תאילנדי המגלח את ראשו של אדם המתכונן להפוך גם לנזיר בודהיסטי, בטקס הידוע בשם טונסורה

גילוח ראש הוא גילוח השיער מראשו של אדם. אנשים לאורך ההיסטוריה גילחו את כל ראשיהם או חלקן מסיבות שונות כולל אסתטיקה, נוחות, תרבות, אופנה, פרקטיות, עונש, טקס מעבר דת ועוד.

היסטוריה מוקדמת[עריכת קוד מקור | עריכה]

הרישומים ההיסטוריים המוקדמים ביותר המתארים את גילוח הראש הם מתרבויות ים תיכוניות עתיקות כמו מצרים, יוון ורומא. כיתת הכוהנים המצריים הסירו באופן טקסי את כל השיער מכף רגל ועד ראש על ידי מריטתו. על יוסף נאמר בספר בראשית שגילח את שערו טרם הופיע לפני פרעה לפתרון חלומותיו: ”וַיִּשְׁלַח פַּרְעֹה וַיִּקְרָא אֶת יוֹסֵף וַיְרִיצֻהוּ מִן הַבּוֹר, וַיְגַלַּח וַיְחַלֵּף שִׂמְלֹתָיו וַיָּבֹא אֶל פַּרְעֹה” (ספר בראשית, פרק מ"א, פסוק י"ד)

משמעות דתית[עריכת קוד מקור | עריכה]

בודהיסטים רבים ווייסנבות, במיוחד הארי קרישנה, מגלחים את ראשם. כמה נזירים ונזירות הינדואיסטים, ורוב הבודהיסטים, מגלחים את ראשם כשהם נכנסים ל'מסדר', ונזירים ונזירות בודהיסטים בקוריאה מגלחים את ראשם כל 15 יום. לגברים מוסלמים ניתנת בחירה אם לגלח את ראשם לאחר ביצוע האומרה והחאג ', בהתאם למסורת של התחייבות לאללה, אך אינם נדרשים לגלח אותו לצמיתות.

כסמל לכפיפות[עריכת קוד מקור | עריכה]

עמים משועבדים[עריכת קוד מקור | עריכה]

בתרבויות רבות לאורך ההיסטוריה, חיתוך או גילוח שיער של גברים נתפס כסימן לכפיפות. ביוון העתיקה ובחלק גדול מבבל, שיער ארוך היה סמל לכוח כלכלי וחברתי, בעוד שראש מגולח היה סימן של עבד. זו הייתה הדרך של האדון לבסס את היות גופו של העבד כרכושו, על ידי הסרת חלק מהאישיות והאינדיבידואליות שלו.[1]

צבאי[עריכת קוד מקור | עריכה]

גילוח ראש נמצא בשימוש נרחב בצבאות. למרות שלפעמים מוסבר כי הוא מטעמי היגיינה, הדימוי של קונפורמיות קפדנית וממושמעת מקובל גם כסיבה לגילוח הראש. עם פלישת בעלות הברית לנורמנדי במהלך מלחמת העולם השנייה, חיילים רבים בחרו לגלח את ראשם לחלוטין, על מנת למנוע מכל נאצי את האפשרות לתפוס אותם אם הם יעסקו בלחימה יד ביד.

כלא ועונש[עריכת קוד מקור | עריכה]

אסירים נדרשו בדרך כלל לגלח את ראשיהם כדי למנוע התפשטות כינים, אולם לעיתים דרישת הגילוח שימשה גם כאמצעי השפלה. גילוח הראש יכול להיות עונש שנקבע בחוק. הנאצים הענישו אנשים שהואשמו בערבוב גזעי בכך שהצעידו אותם ברחובות עם ראשים מגולחים וכרזות על צווארם המפרטים את מעשיהם.

במהלך מלחמת העולם השנייה ואחריה, אלפי נשים צרפתיות גילחו את ראשיהן מול המונים מריעים כעונש על שיתוף פעולה עם הנאצים, או על קשרים מיניים עם חיילים נאצים במהלך המלחמה. חלק מהנשים הפיניות גם גילחו את ראשן על כך שקיימו לכאורה יחסים עם שבויי מלחמה סובייטים במהלך המלחמה.

גילוח מטעמים פרקטיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ספורט[עריכת קוד מקור | עריכה]

שחיינים תחרותיים, אצנים ורצים לעיתים מגלחים את ראשיהם במטרה להשיג יתרון על יריביהם באמצעות הפחתת המשקל והגרר בזמן התחרות.

קרחת[עריכת קוד מקור | עריכה]

אנשים שחווים נשירת שיער עשויים לגלח את ראשם כדי להיראות נאותים יותר, מטעמי נוחות, או כדי לדבוק בסגנון או תנועה אופנתית מסוימת. הסובלים מהתקרחות אראטה או אנדרוגנית בוחרים לעיתים קרובות לגלח את ראשם, מה שהפך במהירות לבחירה נפוצה מאז שנות ה-90. בקרב גברים קירחים נעשה נפוץ לשים חישוק קטן או עגילים צמודים, על קרחתם, מראה שאומץ על ידי דמויות כמו שחקן הכדורסל מייקל ג'ורדן והמתאבק המקצועי סטון קולד סטיב אוסטין, עם גילוח ראשם בשנות ה-90.[2][3]

מחלת הסרטן[עריכת קוד מקור | עריכה]

התקרחות היא תופעת לוואי ידועה של טיפול כימותרפי בסרטן. יש אנשים שמגלחים את ראשם לפני שהם עוברים טיפול כזה, או לאחר שהנשירה מתחילה. יש אנשים המגלחים את ראשם לאות סולידריות עם חולי סרטן, במיוחד כחלק ממאמץ לגיוס כספים.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא גילוח ראש בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ The Babylonian Practice of Marking Slaves
  2. ^ Tobi Akingbade, John Travolta proudly debuts bald head on red carpet after years of wearing wigs, Metro.co.uk, ‏27 בינואר 2019
  3. ^ Leo Benedictus, The 10 rules for bald men – including David Cameron, The Guardian, ‏12 בפברואר 2013