אי חצי ירח

אי חצי ירח
Half Moon Island
אי חצי ירח, מבט מגבעת קוזמן שבאי ליווינגסטון. האי גריניץ' ברקע.
אי חצי ירח, מבט מגבעת קוזמן שבאי ליווינגסטון. האי גריניץ' ברקע.
נתונים גאוגרפיים
מיקום אנטארקטיקה
קואורדינטות 62°35′30″S 59°55′15″W / 62.591666666667°S 59.920833333333°W / -62.591666666667; -59.920833333333
שטח 0.51 קילומטר רבוע
אורך 1.9 קילומטר
רוחב 1.9 קילומטר
נתונים מדיניים
אוכלוסייה 0
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

אי חצי ירחאנגלית: Half Moon Island) הוא אי זעיר, השוכן במצר מקפארליין, 1.35 ק"מ מצפון לחצי האי בורגס שבאי ליווינגסטון, איי שטלנד הדרומיים, שבאזור חצי האי האנטארקטי. שטח האי הוא 1.7 קמ"ר.[1] על האי שוכן בסיס קמרה הארגנטיני, הוא נגיש רק בדרך הים או באמצעות מסוק, ואין בו שדה תעופה משום סוג. הבסיס הימי פעיל לעיתים במהלך הקיץ, אך סגור במהלך החורף.

גאולוגיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

אי חצי ירח הוא סדרה של טומבולי המקשרים איים בעלי סלע אם וולקני. קצהו הצפוני של האי, רכס סדלבק, מורכב מאנדזיט חודר מסוף תור היורה ועד ראשית תור הקרטיקון. ליד הבסיס הארגנטינאי קיימת חדירה של טונליט מראשית הקרטיקון ועד ראשית תור השלישון. ליד מושבה של פינגווין רצועת-הסנטר המסלע הוא חדירות של גברו מאותו טווח זמן. הקצה הצפון-מזרחי של האי מורכב מלבה של אנדזיט מסוף תור היורה ומראשית תור הקרטיקון. הטומבולי המקבילים הם תוצאה של התרוממות איזוסטטית בתר-קרחונית של האזור לאחר נסיגת כיפות הקרח של הפלייסטוקן. על אף צורתו, אין כל עדות לכך שאי חצי ירח היה אי פעם מכתש וולקני.

צמחייה ובעלי חיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

סוגי הצמחייה שמצויים באי כוללים כמה מיני חזזית וטחבי עלים וכן עשב אנטארקטי (Deschampsia antarctica).[1]

האי הוגדר כ"אזור ציפורים בעל חשיבות" (Important Bird Area) על ידי BirdLife International בשל היותו משכן למושבת עופות של כ-100 זוגות של חמסן דרומי. ציפורים אחרות המקננות באי כוללות את פינגווין רצועת-הסנטר (2,000 זוגות), שחפית אנטארקטית (125 זוגות), שחף הקלפ (40 זוגות), יסעורון וילסון, יסעורון טרופי, יסעור הכף, חמסן חום, כיאוניס לבן וקורמורן קיסרי.[1]

כלב ים ודל ודוב ים אנטארקטי רובצים על החופים. תועדו גם פרטים של פיל ים דרומי.[1] לווייתנאים נראו מסיירים לאורך החופים.

נגישות[עריכת קוד מקור | עריכה]

האי משמש כנקודת עצירה לספינות שיט אנטארקטיות, כששיא עונת הביקורים הוא במהלך החודשים נובמבר עד מרץ. קיים שביל הליכה באורך של 2 ק"מ בחלק הדרומי של האי שמאפשר לתיירים להגיע לקרבת בעלי החיים (בעיקר פינגווין רצועת-הסנטר והחמסנים), ומסביב לנוף ההררי מסביב הצופה על האי ליווינגסטון ועל האי גריניץ'. מסלול השביל מתחיל בצד הדרומי של מפרץ המגנטודה (אנ'), נמשך מערבה לאורך החוף עד לבסיס קמרה, ואז פונה צפונה לאורך קצה מפרץ המגנטודה, ובסופו של דבר עולה צפון-מערבה לפסגת גבעת קסניה (אנ').

גוגל תצוגת רחוב[עריכת קוד מקור | עריכה]

בספטמבר 2010 הוסיפה גוגל דימוי של גוגל תצוגת רחוב של אי חצי ירח בשירותי Google Earth וגוגל מפות שלה.[2] משמעות הרחבה זו הייתה שכל שבע היבשות מופיעות בשירות.[3] בשל העובדה שבאי אין כבישים, התמונות נלקחו ממצלמה על חצובה. ניתן לראות בבירור את הצל שמטיל הצלם אם מסיטים את התמונה או מביטים כלפי הקרקע.

גלריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא אי חצי ירח בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]