פורטל:פמיניזם

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

רענון הפורטל כיצד אוכל לעזור?    

פורטל פמיניזם
ג'ודית באטלר
אנג'לה דייוויס
פביאנה רודריגז
קתלין האנה
קייט מילט
אניטה סרקיזיאן
אנדריאה דבורקין
בל הוקס
אסתר עילם
עמליה זיו
חיה שלום
חנה ספרן
קמלה פאנט
ק. אג'יתה
אמלין פנקהרסט
ואנגרי מאטאיי
אולמפ דה גוז'
ברברה גיטינגס
גאדיס אריביה
צ'נדרה טלפדה מוהנטי
נואי איטו
אקיקו יוסאנו
נוואל א-סעדאווי
באפי סיינט-מארי
מרי אן שד
רוזה לוקסמבורג
אורטל בן דיין
אורית קמיר
יפעת ביטון
טל דקל
סמדר לביא
גרייס לי בוגס
אליס ווקר
דורותי אליסון
סטייסיאן צ'ין
וירג'יניה וולף
בלה אבצוג

פמיניזם היא אסופה של אידאולוגיות, תנועות פוליטיות, תנועות חברתיות ותאוריות אשר מטרתן שחרור נשים מדיכוי וקידום שוויון מגדרי, מבחינה משפטית, פוליטית, חברתית, כלכלית ואישית. בכלל גישות אלה כלולים המאבק לשוויון על פי חוק, המאבק לשוויון הזדמנויות בחינוך ותעסוקה והמאבק נגד אלימות כלפי נשים. נהוג לייחס את ראשיתו של הפמיניזם במאה ה-19 באירופה, כאשר קמה תנועת הסופרג'יזם, שהתמקדה בהשגת זכויות בסיס פורמליות, כגון זכות ההצבעה.

מאז גל ראשון זה קמו עוד "גלים" – הגל השני שהושפע על ידי המהפכה המינית והתנועה לזכויות האזרח בארצות הברית, הגל השלישי שכולל הסתכלות מזווית של זהויות (תאוריה קווירית, פמיניזם שחור), וגל רביעי שבהתהוות מתחילת המאה ה-21 – המאופיין בשימוש בטכנולוגיה ובמדיה החברתית, ובראייה גלובלית. פעילות למען זכויות נשים או העצמת נשים שקודמת למאה ה-19 נקראת לעיתים "פרוטו-פמיניזם".

פמיניזם אינה גישה או אידאולוגיה אחת רציפה. יש אינספור וריאציות ותנועות פמיניסטיות – כאלה שמשולבות באידאולוגיה אחרת (פמיניזם מרקסיסטי, אנרכה-פמיניזם), אחרות שנובעות מתוך אמונות יסוד שונות (פמיניזם ליברלי, פמיניזם רדיקלי), ולפעמים מתוך קבוצת ייחוס מסוימת (פמיניזם דתי ביהדות). הפמיניזם מתבטא בתחומי פעילות שונים – אקטיביזם, מחקר אקדמי, אמנות וספרות, חינוך, גאוגרפיה – למעשה, ניתן לגשת לכל תחום בראייה פמיניסטית ובביטוי פמיניסטי. עם זאת, יש נושאים ספציפיים שהם תחומי עניין של הפמיניזם, בכללם אלימות מינית, אפליה על רקע מגדרי, זכויות שהן ספציפיות לנשים (כמו הזכות להפלה או לחופשות לידה), וזנות או סחר בנשים וילדות.


ג'קי קוקרן
ג'קי קוקרן
נולדו
אתמולנשים בהיסטוריה - חודש מאימחר
אורית קמיר
אורית קמיר

אורית קמיר היא חוקרת ומרצה למשפט, מגדר ותרבות, ופעילה פמיניסטית. קמיר יזמה והשתתפה בקידום וניסוח הצעות חוק (החוק למניעת אלימות במשפחה), עתירות בג"ץ (למשל בדבר זכויות עולות חדשות), הייתה פעילה בבצלם, חברה מייסדת של ארגון איתך - משפטניות למען צדק חברתי, והייתה המנסחת של החוק למניעת הטרדה מינית שנחקקה ב-1997. קמיר היא מייסדת שותפה ועומדת בראש הנהלת המרכז הישראלי לכבוד האדם

זרמים ופילוסופיה

פמיניזם רדיקלי - פמיניזם ליברלי - פמיניזם שחור - פמיניזם מזרחי - פמיניזם סוציאליסטי - פמיניזם פוסטמודרני - פמיניזם מרקסיסטי - פמיניזם תרבותי - פמיניזם פוסט-קולוניאלי - אנרכה-פמיניזם - אקופמיניזם - פמיניזם לסבי - פמיניזם דתי (יהדות) - פמיניזם אסלאמי - פמיניזם הצטלבותי - סייבר-פמיניזם - טרנס-פמיניזם - קוויר-פמיניזם - פמיניזם סקס-פוזיטיב - פמיניזם בדלני - פמיניזם צ'יקנה - פמיניזם נוצרי - פרוטו-פמיניזם - סופרג'יזם - פמיניזם אפריקאי

פמיניזם
ארגונים ומוסדות
בעולם
איום הלוונדר - גרילה גירלז - פמן - ליגת נשים בינלאומית לשלום וחירות - מוחרס ליברס - צבא נשות השלום - תא 16 - גולאבי גאנג - W.I.T.C.H
בישראל
א-סיוואר - אחותי - למען נשים בישראל - איתך - משפטניות למען צדק חברתי - אל"ף (ארגון לסבי פמיניסטי) - אשה לאשה - מרכז פמיניסטי חיפה - בת שלום - עמותת כ"ן - כייאן - מרכז צדק לנשים - נשים לגופן - קואליציית נשים לשלום - קולך - קל"ף - רוח נשית - שדולת הנשים בישראל - תנד"י
פמיניזם


ציור קיר המצוי בבניין הקפיטול בוושינגטון די. סי., המתאר את המצעד למען זכויות נשים שאירע בניו יורק ב-1917. מובילות את המצעד - אנה האוורד שו משמאל, וקארי צ'פמן קאט מימין, ומאחוריהן, משמאל לתמונה: ג'נט רנקין, האישה הראשונה להיבחר לבית הנבחרים, ומימין לתמונה: ג'וזף ה. רייני, האפריקאי האמריקאי הראשון להיבחר לבית הנבחרים.
גרילה גירלז
גרילה גירלז

גרילה גירלז הן קבוצת אמניות פמיניסטיות שנאבקות בסקסיזם וגזענות בעולם האמנות. הקבוצה קמה ב-1985 כאשר סקירת אמנות עכשווית שנפתחה במוזיאון לאמנות מודרנית בניו יורק כללה 169 גברים ורק 13 נשים. הנשים ערכו הפגנה אל מול המוזיאון, ולאחר מכן יצאו בקמפיין שלטי חוצות בה טבעו את הססמה "האם נשים צריכות להיות ערומות כדי להיכנס למט?" בהתייחסות ליחס הגדול של ציורי ערום נשי המוצג במוזיאון המטרופוליטן לאמנות לעומת מספר האמניות המוצגות בו (76% מהעירום המוצג היה נשים, לעומת 4% של אמניות). במטרה לשמור על אנונימיות, הפעילות החלו להתלבש בתחפושות גורילה, גם כמשחק מילים על שם הארגון. מאז, הקבוצה ממשיכה למחות, ואף החלה לבצע מחקרים וללקט נתונים לגבי ייצוג של נשים במרחבים אמנותיים מובילים ברחבי עולם.

הפולסר במרכז ערפילית הסרטן
הפולסר במרכז ערפילית הסרטן

ג'וסלין בל גילתה את קיום כוכבי פולסר, כוכב נייטרונים מסתובב הפולט קרינה אלקטרומגנטית. תגלית חשובה באסטרופיזיקה, מכיוון שהוא משמש ככלי מדידה בשל מחזוריות סיבוב הכוכב הוא כה מדויק. תגלית זו קידמה את קבלת רעיון חורים שחורים ומחקרם, כמו גם של גלי כבידה, ואפילו תאוריית היחסות של איינשטיין.

טרם שמעתי גבר המבקש עצה כיצד לשלב נישואין וקריירה.


מחאת נשים באיסלנד ביום החופש, 2005
מחאת נשים באיסלנד ביום החופש, 2005

שביתת הנשים באיסלנד התקיימה ב-24 באוקטובר 1975, ובו נשות איסלנד הדירו רגליהן ממקומות עבודה וסירבו לטפל בילדים או לעשות עבודות בית למשך יום כדי "להדגים את הצורך בעבודה של נשים בכלכלה ובחברה", וכדי "למחות נגד פערי שכר ופרקטיקות ההעסקה בלתי הוגנות". תשעים אחוז מאוכלוסיית הנשים באיסלנד השתתפו בשביתה. נשים איסלנדיות הרוויחו פחות משישים אחוז ממשכורתם של גברים, ולנשים רבות כלל לא התאפשר לעבוד מחוץ לבית, בשל האחריות הכמעט בלעדית למשק הבית וגידול הילדים. תעשיות רבות הושבתו באותו יום כתוצאה. לא היו שירותי טלפון מכיוון שכל עובדות המרכזייה היו נשים, ועיתונים לא הודפסו, בתי הספר נסגרו, וטיסות בוטלו כשהדיילות לא הגיעו. בבנקים, המנהלים פעלו בתור פקידים כדי לשמור על הבנקים פתוחים ביום זה. במהלך היום, עשרים וחמש אלף נשים מתוך מאתיים עשרים אלף אנשים באיסלנד התאספו במרכז רייקיאוויק, בירת איסלנד, לעצרת מחאה.

הנשים השיגו את המטרה – כעבור מספר חודשים העביר הפרלמנט של איסלנד חוק שמבטיח זכויות שוות לנשים וגברים. למרות שהחוק עצמו לא שינה הרבה בפועל את אי-השוויון ופערי השכר לרעתן של נשים, השביתה היוותה צעד פוליטי משמעותי בנושא שוויון זכויות במדינה, וסללה את הדרך להתפתחויות נוספות, לרבות בחירת הנשיאה הראשונה בעולם חמש שנים מאוחר יותר, ב-1980. מאז, כל כמה שנים ביום השנה של יום החופש, חוזרות הנשים של איסלנד על המעשה באופן סמלי, ויוצאות מוקדם מהעבודה כדי "להפגין את החשיבות שלהן למשק ולהמשיך במאבק למען השוויון".

ספרים, מוזיקה, סרטים, מחזות, אמנות, ועוד.

עטיפת הספר בעברית
עטיפת הספר בעברית

היקיצה (The Awakening) הוא רומן מאת קייט שופן, שפורסם לראשונה בשנת 1899. עלילתו מתרחשת בניו אורלינס ובאזור חוף המפרץ של לואיזיאנה בסוף המאה ה-19, ומספרת את סיפורה של עדנה פונטלייה והמאבק שלה מאבק בין גישתה הבלתי מסורתית המתפתחת לגבי נשיות ואמהות, לבין המקובל בחברה של הדרום האמריקאי. הוא אחד הספרים האמריקאים הראשונים אשר מתמקדים בסוגיות של נשים ללא התנשאות או פטרונות. הרומן גם מצא את מקומו בקאנון הפמיניסטי, ונחשב לטקסט ליבה.

רוצים לעזור? הנה כמה משימות שבהן אתם יכולים לתרום:

רשימת ערכי נשים וערכים על פמיניזם במיזם נשים באדום

ובנוסף - מצאו ערכים לשיפור בנושא פמיניזם: לשכתובלעריכהלהשלמהקצרמריםחדשיםדורשי מקורלפישוט

בלי תמונה (יש לגלול את המסך כלפי מטה)