עבירה (ספורט)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
שחקנית כדורגל מבצעת עבירה על יריבה

בענפי ספורט רבים, ובעיקר באמנויות לחימה ובמשחקי כדור, עבירה (Foul) היא הפרת חוקי המשחק. ישנן עבירות אשר מהוות מעין חלק מן המשחק, ולעומתן יש עברות קשות יותר, העשויות לגרור עונשים משמעתיים חמורים.

סוגי עבירות[עריכת קוד מקור | עריכה]

ישנם שני סוגים עיקריים של עברות במשחקי ספורט:

  • עבירה משמעתית (בלתי ספורטיבית) — עבירה שבה השחקן פועל ברוח בלתי ספורטיבית בעליל ופוגע בעמיתו למשחק: שופט, מאמן, שחקנים אחרים או אוהדים. עבירות מסוג זה כוללת קללות, יריקות ואלימות מכוונת. התגובה לעבירות כאלה היא בדרך כלל הרחקה מיידית מהמשחק, בתוספת עונש משמעתי שנקבע בוועדת משמעת של הגוף המארגן את הטורניר.
  • עבירה מקצוענית — מדובר בעבירה שהיא תוצאה של משחק אגרסיבי בניסיון לזכות ביתרון. עבירה כזו היא ניסיון לזכות ביתרון במשחק, בניגוד לחוקי המשחק, אך לא בניגוד לרוח המשחק. לא תמיד השופט רואה עבירות כאלה ולכן במקרים רבות הן עוזרות לקבוצה ולא עולות בעונש לחובתה. העונש על עבירות האלה הוא בדרך כלל מינורי (בדרך כלל מסתפקים בכדור חופשי לזכות הקבוצה היריבה, וברישום לחובת השחקן שביצע את העבירה) והן נחשבות לחלק לגיטימי ונסבל מהמשחק. עבירות מסוג זה כוללות תיקולים, דחיפות במאבק על מקום, משחק מסוכן בניסיון לזכות בכדור ועוד.

עבירות בכדורגל[עריכת קוד מקור | עריכה]

בכדורגל ישנן כמה סוגי עבירות מקצועניות: נגיעות ביד, משחק מסוכן כגון הרמת רגל, משיכה בחולצה, ניסיון תיקול לא מוצלח שגרם לפגיעה בשחקן במקום בכדור, דחיפה מאחור, חסימה בלתי חוקית, דריכה על שחקן, התחזות (כלומר: נפילה בכוונה על מנת לסחוט עבירה).

העונש על עבירות מלווה תמיד במתן כדור חופשי לזכות הקבוצה היריבה. אם העבירה נעשתה בתחום רחבת ה-16 של קבוצתו של השחקן, לזכות היריב נשרקת בעיטת עונשין. אם העבירה חמורה, השחקן המבצע מקבל אזהרה (בדמות כרטיס צהוב) ולעיתים אף מורחק בכרטיס אדום. עבירות משמעת גוררות כמעט תמיד אזהרה או הרחקה.

עבירות בכדורסל[עריכת קוד מקור | עריכה]

בכדורסל העבירות הן חלק אינטגרלי מהמשחק, וחלקן אף מבוצעות במכוון לצרכים טקטיים, בלי שהדבר יחשב לעבירה בלתי ספורטיבית.

בכדורסל, לכל שחקן יש מספר עבירות שהוא יכול לבצע (בכדורסל העולמי 5 עבירות, ב-NBA מותרות 6 עבירות). כל פעם שהוא מבצע עבירה, היא נרשמת לחובתו על הלוח וכאשר הוא מילא את מכסת העבירות שלו הוא מסיים את המשחק. באותו אופן, גם לקבוצה יש מכסת עבירות (לרבע או מחצית) שאחריה כל עבירה גוררת זריקות עונשין לזכות הקבוצה היריבה. כמו כן, קיימות בכדורסל עבירות בלתי-ספורטיביות ומשמעתיות ("עבירה טכנית") הגוררות הרחקה של שחקן או מאמן, ועונש חמור יותר הכולל מספר זריקות עונשין וכדור של היריב.

עבירות אופייניות בכדורסל הן דחיפות, מכות בידיים, מרפקים, חסימה בלתי חוקית ועוד.

עבירות ועונשים (Penalties) בהוקי קרח[עריכת קוד מקור | עריכה]

השופט (משמאל למעלה) מרים את ידו כדי לסמן על עבירה נגד הקבוצה הלבושה בלבן. העבירה תישרק ברגע ששחקן של אותה הקבוצה ייגע בדיסקית. מצד ימין נראה שוער הקבוצה היריבה ממהר לספסל קבוצתו, כדי לאפשר למחליק נוסף להיכנס אל הקרח כל עוד המשחק נמשך
שחקן שנענש על ביצוע עבירה יושב בתיבת העונשין

בהוקי קרח ישנן מספר פעולות אסורות שמהוות עבירה, והעונש עליהן הוא הרחקת השחקן מהמגרש לפרק זמן מוקצב, או לכל המשחק, בהתאם לאופי וחומרת העבירה. שחקן שהורחק לפרק זמן מוקצב ירצה את עונשו באזור מיוחד התחום בצידי זירת הקרח, הנקרא "תיבת עונשין" (באנגלית: penalty box). שחקן שנמצא בתיבת העונשין לא יוחלף על ידי שחקן אחר, וקבוצתו תשחק בחסרון מספרי למשך זמן העונש. כשפג זמן העונש יכול השחקן הנענש לצאת מתיבת העונשין אל זירת הקרח ולהצטרף מיידית למהלך המשחק.

פרק הזמן בו קבוצה נמצאת ביתרון מספרי על הקרח נקרא באנגלית power play. הקבוצה שנמצאת בחסרון מספרי (באנגלית: shorthanded) מנסה בעיקר להעביר את זמן החיסרון המספרי בלי לספוג שער, או בביטוי המקובל "להרוג את העונש" (kill the penalty). אחוז הניצול של מצבי power play לכיבוש שער מצד אחד, ואחוז ההצלחה ב"הריגת עונשים" מצד שני, הם נתוני סטטיסטיקה חשובים לקבוצת הוקי קרח.

מרבית העבירות גוררות עונש הרחקה מסוג minor, של שתי דקות. אם הקבוצה הנמצאת ביתרון מספרי מבקיעה שער, מסתיים עונש ההרחקה. עבירות חמורות יותר גוררות עונש minor כפול (ארבע דקות הרחקה הנותנות לקבוצה היריבה הזדמנות להבקיע שני שערים ביתרון מספרי) או עונש major שאורכו חמש דקות, שבמהלכן יש לקבוצה היריבה אפשרות להבקיע כמה שערים שתוכל.

עבירות חמורות במיוחד, כגון עבירה מכוונת וקשה שהביאה לפציעת שחקן יריב, או התנהגות לא נאותה כלפי השופטים, יכולים להביא להרחקת שחקן ל-10 דקות בעבירת misconduct, או לשארית המשחק בעבירת game misconduct או עבירת match החמורה יותר (למשל - ניסיון מכוון לפצוע יריב). הפעם יש אפשרות לקבוצתו להחליף אותו, אולם בפועל ברוב המקרים יאלץ מחליפו לרצות במקומו גם עונש minor או major נלווה בתיבת העונשין. עבירת match גוררת איתה אוטומטית גם עונש major נלווה.

ייתכן מצב שבו נגד קבוצה אחת עומדים שני עונשים בו זמנית. במצב כזה היא נמצאת בחסרון שני שחקנים על הקרח. עם זאת חל איסור על הימצאות פחות משלושה מחליקים על הקרח לכל קבוצה; במקרה של עבירה נוספת נגד קבוצה שכבר עומדים נגדה שני עונשים, העונש החדש עליה מעוכב, וימומש רק כאשר אחד השחקנים שכבר נענשו קודם לכן יוכל לחזור אל הקרח.

במצבים בהם קבוצות משחקות עם שלושה מחליקים על הקרח במצב רגיל - כגון הארכה בהוקי קרח הבינלאומי ובעונה הרגילה של ליגת ה-NHL - יתבטא העונש על העבירה בהוספת מחליק נוסף על הקרח לקבוצה השנייה.

כאשר השופט רואה עבירה עליה הוא מתכוון לפסוק עונש, הוא ירים את ידו כדי לסמן על העבירה. המשחק יימשך עד שהקבוצה שעברה את העבירה תיגע בדיסקית, ואז תישרק העבירה והמשחק יופסק. הדבר מאפשר לקבוצה היריבה להוציא את השוער שלה זמנית ולהכניס מחליק נוסף כדי להגביר את הלחץ ההתקפי על יריבתה שביצעה את העבירה, בלי לחשוש מספיגת שער.

סוגים נפוצים של עבירות בהוקי קרח[עריכת קוד מקור | עריכה]

אלה הן העבירות הנפוצות ביותר:

  • Hooking - משיכת שחקן יריב מאחור באמצעות מקל ההוקי.
  • High Sticking - פגיעה בשחקן יריב עם המקל מעל גובה הכתף.
  • Holding - תפיסת שחקן יריב או המקל שלו באמצעות הידיים.
  • Interference - חסימת התקדמותו של שחקן יריב אשר לא מחזיק בדיסקית, או מגע פיזי בשוער היריב כאשר הדיסקית אינה בקרבתו.
  • Elbowing - מכה ביריב באמצעות המרפק.
  • Kneeing - מכה ביריב באמצעות הברך.
  • Checking from behind - כניסת גוף בגוף בגבו של יריב שלא רואה את הפוגע ולא יכול להתגונן. בדרך כלל תגרור עונש minor והרחקה ל-10 דקות בצידה.
  • Cross-checking - מכה ביריב באמצעות מקל מורם מהקרח ומוחזק בשתי ידיים.
  • Tripping - הכשלת יריב באמצעות המקל.
  • Slashing - מכה לכוון יריב באמצעות מקל היורד מלמעלה כלפי מטה, גם אם המקל לא פגע ביריב.
  • Boarding - הטחת יריב אל הלוחות בכוח מופרז, כאשר היריב עם פניו כלפי הלוחות.
  • Charging - התנגשות בגופו של היריב לאחר לקיחת שלושה צעדי תנופה לפחות.
  • Roughing - מכה מכוונת, ביד פתוחה או אגרוף, לראשו או פניו של שחקן יריב, גם אם לא התפתחה לקטטה של ממש.
  • Fighting - קטטה בין שחקנים. בדרך כלל יורחקו היריבים המתקוטטים משתי הקבוצות.
  • Spearing - דקירת יריב באמצעות להב המקל. נחשבת לעבירה מסוכנת, הגוררת עונש major ולאחריה הרחקה לשארית המשחק.
  • Illegal Check to the Head - תיקול המכוון לראשו של היריב. בהוקי קרח הבינלאומי העבירה כוללת גם תיקול אל הצוואר.
  • Too many players on the ice - יותר מדי שחקנים על הקרח בו זמנית. בדרך כלל מצב כזה קורה בשל חילוף שחקנים לא מתואם, שגורם לכך שמחליפים נכנסו לקרח לפני שהמוחלפים יצאו. אחד משחקני הקבוצה שעברה את העבירה ירצה עונש minor בתיבת העונשין.
  • Delay of game - עיכוב המשחק במכוון, למשל על ידי חבטה מכוונת של הדיסקית אל מחוץ לזירת הקרח.
  • Embellishment או Diving - ניסיון למשוך במרמה את תשומת לב השופטים כדי לגרום לשריקת עבירה של שחקן יריב שלא הייתה, או להגזים בחומרתה.
  • Body Checking - תיקול גוף בשחקן יריב באמצעות פלג הגוף העליון, מאגן הירכיים ועד הכתפיים. זוהי עבירה רק במשחקי נשים או שחקנים צעירים; במשחקי גברים המהלך הוא חוקי ולמעשה מהווה אבן יסוד של משחק ההגנה, המקנה למשחק חלק ניכר מאופיו הקצבי והקשוח. הגיל ממנו מותרים תיקולי גוף במשחקי נערים משתנה ממדינה למדינה ונע בין 11 ל-15.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]